> CucuTokMat: hargai dan dihargai (PART 1)

hargai dan dihargai (PART 1)

assalammualaikum korang korang .....

kisah ini mengisahkan tentang seorang gadis yang sangat tabah dalam menghadapi segala ujian yang telah diberikan kepadanya. biar onak berduri, biar ombak melambung tinggi dia akan sedaya upaya mempertahankan kedudukannya sebagai wanita dan sedaya upaya redha apa yang telah berlaku dalam kehidupan seharian dia. Si Gadis menganggap segala yang berlaku adalah suratan kehendak Ilahi yang datang untuk menguji ketabahannya sebagai seorang mukmin. harap maklum akan terdapat beberapa siri yang akan bersambung mengikut kesesuaian waktu si penulis. sila ikuti perbualan di bawah. 

PERHATIAN : kisah ini tidak berkaitan dengan sesiapa mahupun diri penulis. hanya sekadar sebuah cerita untuk dijadikan iktibar. 

KISAH SI GADIS DAN SI JEJAKA 

Minggu Pertama :
Si Jejaka : hello. assalamualaikum. buat ape tuh ?
Si Gadis : waalaikumsalam. tak buat apa pon . ada dalam bilik. layan radio dulu.
Si Jejaka : Owh. U sihat ?? Dah makan belom nie ?
Si Gadis : I sihat jew. Belom makan lagi la darl. On diet. hihi.
Si Jejaka : Ngade kan U nie. Nak diet diet plak. sepak U kang. 
Si Gadis : hihi. Tade pe arh. U buat ape tuh ?
Si Jejaka : I der kat tempat keja nie. Tengah rest sekarang tu yang kol U jap nie. rindu la plak. hihi.
Si Gadis : Hiiisshh. ade ade je U nie. cepuk U baru taw. grrr !!

sweett je kan. chumell gitu perbualan antara Si Gadis dan Si Jejaka. men sepak sepak. cepuk cepuk. hishhh klu laki len ler jawab nye dah lame kena 'sound' kan. hihi.

Minggu Kedua :
Si Jejaka : assalammualaikum. hello.
Si Gadis : waalaikumsalam.
Si Jejaka : buat ape tuh ? bz kew ?
Si Gadis :tak buat ape pon.
(tibe tibe ade call waiting dari phone Si Gadis. Lalu Si Gadis terpaksa meletak kan panggilan dia dengan Si Jejaka.selang 5 minit kemudian Si Gadis call Si Jejaka kembali)
Si Jejaka : ko pehal ??! suke hati je kan kau buat macam tuh. ko ingat aku nie apa ??!!
(Si Gadis terdiam)
Si Jejaka : dah la. malas  aku nak cakap dengan ko lagi. sesuke hati ko je nak letak fon macam tuh. ko ingat aku nie ape hah ??!! (suara Si Jejaka keras kedengaran)
Si Gadis : err.... soriii... I tak sengaja. membe I call mintak tolong I tadi. tapi sebelum letak I gtaw U kan I call U back later ??
Si Jejaka : memang la ko bagi tau. asal tak ley nak cakap elok elok jer ??!! aku tak cakap ape ape ko dah letak. hissshh.. panas ar aku dengan ko nie. dah ar aku nak tido. bye !!

ttuuuuuuuuuuuuuuuttttttttttttttttt..............................

Si Gadis menangis keseorangan kerana dia tidak mengetahui apa kesalahan yang dia dah buat sehinggakan Si Jejaka memarahi nya dengan sebegitu rupa. Sejam kemudian.................

Si Jejaka : ko nak ape lagi  ha ??!!
Si Gadis : U mara I lagi kew??
Si Jejaka : suke hati ko larr...!!
Si Gadis : I'm sorry. I tak sengaja r. I ingat U oke je. I tak sangka plak I dah tersinggung hati U. I'm sorry k.
Si Jejaka : eh dah la. aku nak tido oke.!!
Si Gadis : eh U kenapa ??
Si Jejaka : aku nak tido la weyh... !!  aku nak keja esok. bye !!
ttuuuuutttttttttttttttttttttt...................
bederai laju air mata Si Gadis apabila dimarahi sebegitu rupa. malam tersebut Si Gadis ditemani airmata.

Minggu Ketiga :
tiap tiap hari Si Gadis tunggu dan terus menunggu panggilan & mesej mesej dari Si Jejaka. kalau Si Jejaka tidak menelefon Si Gadis akan menelefon Si Jejaka untuk bertanya khabar. Namun sikap Si Jejaka bagai acuh tak acuh terhadap Si Gadis.  Si Gadis tersinggung dengan perbuatan Si Jejaka. Namun Si Gadis hanya berdiam diri kerana dia tidak mahu untuk mengeruhkan keadaan dan Si Gadis takut untuk kehilangan Si Jejaka. Lagi sekali hidup Si Gadis bergelingan dengan airmata. dari saat tersebut Si Gadis merasakan dirinya tidak dihargai. Si Gadis menyalahkan diri nya sendiri seolah olah kehadiran nya di dunia tidak diperlukan malah Si Gadis merasakan dirinya tidak layak untuk mendapat kabahagiaan seperti mana mereka yang lain yang sentiasa dilimpahi kebahagiaan.  ~ Subhanallah .............

ya allah ya tuhanku
aku hamba yang hina..
sebegini ujian yg kuterima..
aku terima dgn hati yg terbuka..
walau hatiku terluka..
aku tetap mngukirkn snyuman untuk semua..
walau aku sendri tertanya2..
apa dosaku..apa salahku padanya..
ku terasa seperti tidak diendahkannya...
aku bersyukur kerana msih punya MU ya ALLAH..tuhan yg mncipta segala..


hati..
kenapa kau terlalu mudah dilukai..
knapa terlalu rapuh kekuatanmu yg diberikn oleh ilahi..
apa kau xpunya iman di hati..
atau mungkinkah kerana diri..
yang smemngnya perempuan punya emosi yang tinggi.



ya tuhan maha kekal di dunia ini..
KAU yang membolak balikkan hati ini..
KAU yg punya kuasa menghilangkn semua derita ini..
aku memohon untuk kebaikan diri sendiri..
jauhknlah aku dari rasa kecewa ini..
jauhkanlah aku dari seksa ini..
aku tau kau xkn mnguji diri ini.
jika kau rasa aku xtertanggung dengan ujian ini..
namun ku mohon untuk kali ini..
padamu yang maha mngasihi...
kautkanlah hati ini...
jauhknlah emosiku ini dari syaitan yang mahu menakluki hati ini..



boleh jadi kamu suka sesuatu sdgkn ia buruk bgimu dan blh jadi kamu membenci sesuatu sdgkn ia baik bgimu...




~ s e k i a n  w a r k a h   d a r i  C i k  E p a l  H i j a u ~



TERIMA KASIH DAUN KELADI, SUDAH BACA DATANG LA LAGI ! =)

0 comments: